virtuala realitate

Veidi kā virtuālā realitāte ietekmēs pasauli

Virtuālā realitāte (VR) ir datora ģenerēta vide ar objektiem un ainām, kas šķiet reāli, radot lietotājam sajūtu, ka viņš ir daļa no šīs radītās realitātes. Tās pamatā ir vizuālie telpu modeļi, augstākā līmeņa datorgrafika un īpaši ievades sensori lietotāja mijiedarbībai ar virtuālo realitāti.

Lai izbaudītu un izmantotu virtuālās realitātes priekšrocības, nepieciešams speciāls aprīkojums – VR ķivere, austiņas un brilles. Būtībā virtuālā realitāte nav vairs aizraujošs sižets zinātniskās fantastikas filmām, tā ir realitāte, kas pilnībā iekļaujas mūsdienu dzīvēs. Un tā noteikti ir uz palikšanu.

Kādus pozitīvus ieguvumus mēs varam sagaidīt, virtuālajai realitātei arvien vairāk integrējoties cilvēces ikdienā?

Iegremdēties un izjust pastarpināti

Virtuālā realitāte rada simulāciju, kurā lietotājs var iegremdēties, izmantojot VR ierīces. Šī datorizētā vide tiek uztverta, pateicoties īpašām virtuālās realitātes brillēm, kas atbild par attēla uztveršanu, un austiņām, kas palīdz pilnvērtīgi iekļauties simulācijā, nodrošinot autentiskas skaņas vai pat klusumu.

Virtuālā realitāte ļauj iegremdēties videospēlēs, pastiprināti izjust live kazino pieredzi, trenēties sirds transplantācijas operācijas veikšanā, trenēties sportā. Šo uzskaitījumu varētu turpināt stundām ilgi, un ar katru gadu, ar katru tehnoloģisko jauninājumu virtuālās realitātes iespējas pieaugs un paplašināsies.

Tā kā VR ieņem arvien svarīgāku lomu mūsu dzīvē un darbā, mūsu pienākums ir meklēt dziļāk, lai tehnoloģiskās pārmaiņas saskanētu ar cilvēka ētiku.

Izteiktāka empātija

VR ir ideāls instruments, lai veicinātu sapratni un empātiju cilvēcei svarīgos un sasāpējušos jautājumos. Dažādas humānās palīdzības organizācijas izmanto virtuālo realitāti, lai parādītu esošo situāciju un veicinātu izpratni par dažādiem sociālajiem un vides jautājumiem. VR tehnoloģija ļauj lietotājam no pasīva skatītāja kļūt simulētas realitātes dalībniekiem.

Respektīvi, redzēt un dzirdēt ar izdomāta vai pat reāla subjekta acīm. Tradicionālais 2D kara, vardarbības, piesārņojuma, apspiešanas un citu neģēlību attēlojums nespēj sniegt tik dziļu pārdzīvoju kā iegremdēšanās virtuālajā realitātē un burtiska iekāpšana otra kurpēs.

Sajūta, ka esi “fiziski” klātesošs situācijā, veido spēcīgu intelektuālu un emocionālu pieredzi, kuru pareizi pārstrādājot rodas dziļi un izjusti spriedumi.

virtuala realitate

Šī emocionālā iegremdēšanās un radikālā ļaušanās ne tik patīkamam piedzīvojumam veicina individuālo un sabiedrības izaugsmi. Galvenokārt tiek attīstīta paaugstināta jeb izteiktāka empātija, sapratne un līdzjūtība. Ciešas saiknes izjušana ar virtuālo iemiesojumu veicina dziļāku sapratni par līdzvērtīgiem reāliem notikumiem.

Stenfordas zinātnieki ir nākuši klajā ar vērtīga pētījuma atziņām – cilvēki, kuri “izbaudījuši” 7 minūšu garu virtuālās realitātes seansu par bezpajumtniekiem, vairāk iestājas par palīdzību bezpajumtnieku jautājuma risināšanā, nekā tie cilvēki, kuriem bijusi pieejama informācija tikai 2D formātā. Virtuālajā realitātē piedzīvotais ne tikai veicina izteiktāku empātiju, bet arī atspoguļojas turpmākajās indivīda darbībās.

Plašāka piekļuve izglītībai

Virtuālā realitāte nav tikai empātijas ierīce, tā arī ir vienlīdzības ierīce, kas var padarīt izglītību pieejamāku. Viens no ANO 17 Ilgtspējīgas attīstības mērķiem ir sniegt kvalitatīvas izglītības iespējas ģimenēm no nabadzīgiem reģioniem, sievietēm, lauku kopienām un jaunattīstības reģioniem. Veiksmīga VR tehnoloģijas ieviešana veicinātu pieeju stimulācijām, kas aizstātu dārgu un sarežģītu izglītības aprīkojumu.

Šeit nav runa par mājmācību, kur bērni vēlas apgūt ķīmiju vai fiziku, veicot dažādus eksperimentus. Šeit ir runa par jebkuru izglītības iestādi, kas nespēj nodrošināt modernas un skolēniem pieejamas zinātniskās iekārtas. Tas viegli būtu risināms ar virtuālās realitātes ierīcēm – veicot simulētus eksperimentus ar VR ierīcēm, tiktu samazinātas izmaksas, neapdraudot veiktā eksperimenta izglītojošo vērtību. 

Klātesamība pasaulei un cilvēcei svarīgu atklājumu veikšanas brīdī darbotos, kā izglītojošs, un jaunatni motivējošs moments. Katru gadu arvien pieaugošās degvielas cenas apgrūtina izglītojošu mācību braucienu organizēšanu. Virtuālās realitātes ieviešana izglītības sistēmā pavērtu vēl nebijušas iespējas skolēniem apmeklēt fiziski neaizsniedzamus muzejus un izstādes.

Jau šobrīd Google pakalpojumos pieejamas īpašas virtuālās ekskursijas dažādos pasaules muzejos. Tā ir iespēja baudīt kultūru un iepazīt pasauli, novēršot vajadzību tērēt finanses par ceļa izdevumiem. Būtiski, ka VR tehnoloģijas nemitīgi attīstās un tiek rasti atbilstoši risinājumi konkrētām vajadzībām. Izglītības nozarē ir svarīgas viegli lietojamas un salīdzinoši lētas VR iekārtas, kas nodrošina labu kvalitāti.

Fobiju ārstēšana

VR sistēmu un ierīču izmantošana medicīnas jomā šobrīd izpaužas kā izglītojošas simulācijas. Topošie un esošie ārsti virtuālajā realitātē var trenēt iemaņas, apgūt jaunas tehnikas un radīt novatoriskus risinājumus. Tomēr virtuālās realitātes medicīna ir nonākusi agrīnajā jeb eksperimentālajā fāzē, kur tiek meklēti un testēti veidi, kā ar VR palīdzību padarīt medicīnu un ārstēšanas procesus efektīvākus.

Lai jebkuru no jaunajām metodēm vai tehnikām ieviestu esošajā sistēmā, nepieciešami pārliecinoši pierādījumi, ka jauninājums tiešām strādā un jebkādā veidā neapdraud pacientu veselību.

fobijas arstesana

Tomēr ir viena joma, kurā sākotnējie pētījumi liecina, ka virtuālā realitāte būtu efektīva ārstēšanas metode. Šī joma ir fobijas jeb uzmācīga baiļu sajūta, kuru izraisa ikdienišķas lietas vai sociālas situācijas. Vienā pētījumā tika pārbaudīts pieņēmums, ka VR var palīdzēt izārstēt bailes no augstuma.

Dalībnieki, izmantojot virtuālās realitātes ierīces, pētīja augstceltnes, tas, protams, notika speciālista uzraudzībā. Ar konstantu regularitāti tika veikti atkārtoti seansi, un pēc sestā seansa dalībnieku bailes no augstuma bija mazinājušās uz pusi. Turpretī tradicionālajā terapijā ārstējošajiem pacientiem trauksmes līmenis nemazinājās.

Protams, šis pētījums nav pietiekami apjomīgs un ilgstošs, lai izdarītu pilnībā objektīvus secinājumus, tomēr tas norāda uz VR kā uz jaunu līdzekli fobijas ārstēšanai. Principā virtuālā realitāte piedāvā terapeitiem visaptverošāku, elastīgāku, drošāku un teorētiski efektīvāku metodi, kas ļauj pacientiem nostāties ar savām bailēm aci pret aci un salīdzinoši maigā veidā šo fobiju mazināt. 

Secinājumi

Virtuālās realitātes ietekme ir acīmredzama un jūtama. Tās klātbūtne maina veidu, kā cilvēki mijiedarbojas viens ar otru, kā tiek izglītoti medicīnas darbinieki, kā tiek vērsta uzmanība uz sabiedrībai un videi sāpīgiem jautājumiem.

Būtībā VR ir pieejams ikvienam, kam ir interese to pamēģināt – neskaitāmi muzeji un zinātnes centri piedāvā virtuālās realitātes simulācijas, šobrīd iespējams iegādāties VR ierīces par pieņemamām cenām. Tas ir ieguldījums savā labklājībā un izaugsmē, jo VR ierīces var izmantot geimojot, lasot olybet kazino apskats vai, staigājot pa Luvru un baudot, Mona Lizas smaidu.

Virtuālā realitāte ir ne tikai novatoriska, bet arī nozīmīga, un tā spēj darīt lielas lietas pasaules labā.

Ieskaties arī citos mūsu rakstos:

Tiekamies jau pavisam drīz citos rakstos!

Copyright trial.lv 2024
Shale theme by Siteturner